A levegőben citrom illata száll. Az út kietlen sziklákon kanyarog, és néha hallani lehet egy autó dudálását. Az Amalfi-partról minden kanyarban egyre lenyűgözőbb kilátás nyílik a Tirrén-tengerre.

A legmeglepőbb, ami Amalfival kapcsolatban kiderült, hogy méltó a hírnevéhez. A dolce vita itt életforma, és a valóságban a kilátás még lélegzetelállítóbb, mint a képeken. Egyetlen fénykép sem képes megörökíteni az Amalfi-part varázsát és klímáját. A saját szemével kell látnia. Ezért úgy döntöttünk, hogy egy rövid kirándulást teszünk, Nápolyból indulva.

Nápoly

„O sole mio!” – hallható itt időnként. Ezt a dalt Nápoly himnuszának hívják – lakások és autók nyitott ablakaiból hallható, és utcazenészek is szívesen éneklik. A Vezúv lábánál fekvő város is kiváló kiindulópont Capri, Procida vagy – mint esetünkben – az Amalfi-part meglátogatásához. Csak egy napot töltöttünk itt, a várost állomásként kezeltük, és az Amalfi-parti utunk kiindulópontjaként. Természetesen meglátogathatja Nápolyt magának a városnak a varázsa vagy atmoszférája miatt, de akár az eredeti olasz pizzáért is. Mi is elmentünk sétálni egy kicsit.

Galleria Umberto I 
Galleria Umberto I © Martyna Górna

Galleria Umberto I 

Nápoly szíve és az Umberto I. Galéria. Az a benyomásunk, hogy Milánóba költöztünk. A milánói II. Vittorio Emmanuel Galériával való hasonlóság természetesen nem véletlen. Mindkettő egy időben, a 19. és 20. század fordulóján, Olaszország gazdasági és művészeti virágkora idején épült. Ahogy belép a galériába, elegáns üzletsorok fogadják, tele gazdagsággal és pompával. De nem az üzletek vonzzák a tekintetet, hanem a láb alatti színes mozaikok, a magas árkádok és üvegkupolák, amelyek beengedik a napsugarakat. Ahogy elsétáltunk az üzletek és kávézók mellett, rájöttünk ennek a helynek a varázsára. Ez egy olyan hely, ahol a művészet találkozik a kereskedelemmel és a hagyomány a modernséggel.

Neptunus-kút, Nápoly
Neptunus-kút, Nápoly © Martyna Górna

Neptunus-kút, Nápoly

Ez az 1600-ból származó szökőkút igazi utazó. Már 8-szor megváltoztatta helyét, egyik nápolyi térről a másikra költözött. 2015 óta a szobor a Municipio téren áll. Tengeri szörnyek, tritonok, delfinek és a szökőkút közepén, egy sziklán két nimfa és két szatír háromágúval támogatja a Neptunust. A tenger római istenét a fontos kikötőként számon tartott Nápoly történelmével azonosítják. Az emlékmű a város természeti erőforrásainak gazdagságára utal, amely fejlődést és jólétet hozott a régiónak.

Porto di Napoli
Porto di Napoli © Martyna Górna

Porto di Napoli

A Nápoly zajos, szűk utcáin tett séta kicsit kimerítő volt számunkra. Békét találunk a kikötőben, közvetlenül a tenger mellett. Leülünk a kövekre, hogy kipihenjük a városi nyüzsgés okozta fáradalmakat. Gyönyörű itt. Láthatjuk az egész öblöt és a város fölé magasodó Vezúv sziluettjét, mely felett finom gőz száll fel. Nem csak mi álltunk meg itt, hiszen ez egy népszerű piknikezőhely. Sokan úgy döntöttek, hogy magukkal visznek egy nápolyi pizzát, és elfogyasztják itt, az öbölre néző kilátással.

Sorrento

A legenda szerint az ókorban a Sorrento környéki vizeket szirének lakták, amelyek éneke a sziklákra csábította a tengerészeket. Ezúttal minket is csábított Sorrento. Valójában nem része az Amalfi-partnak, de olyan mesés és hangulatos, mint Positano. A turisták nyüzsgésétől távol Sorrento olyan kincs, amelyet sokan figyelmen kívül hagynak. A festői utcákon sétálva, a kis pékségek mellett, a citrom és a friss péksütemények illatát érezve megtanultuk, mit jelent a „az édes semmittevés”. Még az elfoglaltságunk és az a tény sem, hogy csak egy napot töltöttünk itt, akadályozott meg bennünket abban, hogy bármennyire is megerőltessük magunkat.

Piazza S. Antonio
Piazza S. Antonio © Martyna Górna

Piazza S. Antonio

Minden út Rómába vezet, de Sorrentóban mind a Piazza S. Antoninóra vezet. A város szíve, minden utazó számára mérföldkő, de egyben igazi paradicsom a kávé, a friss kenyér és a kiváló olasz konyha szerelmeseinek. Az egyik kávézóba beülve érezheti a helyi hangulatot és a város lüktetését. Először is sokkal tisztább, mint Nápoly. Másodszor, gyönyörű növényzet vesz körül bennünket. Szépen nyírt fű, színes virágok, pálmafák és citromfák.

I Giardini Di Cataldo
I Giardini Di Cataldo © Martyna Górna

I Giardini Di Cataldo

Így képzeltük el F. Hodgson Burnett általános iskolában olvasott regényéből a híres „Titkos kertet”. „Bizonyára sok varázslat van a világon, de az emberek nem tudják, hogy néz ki” – olvashatjuk a regényben. A citromfák koronái alatt sétálva a regény hőseinek érezhettük magunkat, mert bizony van ebben a helyben valami varázslatos. A fák tele vannak citrommal, és intenzív illatuk betölti a levegőt. Buja zöld növényzet, színes virágok, virágzó fák és szőlők nőnek a falakon. Burnett azt írta regényében, hogy „senkinek sem kell szeszélyesnek lennie, amikor ilyen szép virágok vannak körülötte, és megannyi csodálatos vadon élő növény mászik és lóg itt lent”. El kell ismernünk, hogy igaza volt – a Giardini Di Cataldóban tett látogatásunk során úgy tűnik, az idő lelassult, teret adva a kikapcsolódásra és a feltöltődésre.

Piazza Tasso
Piazza Tasso © Martyna Górna

Piazza Tasso és Valle dei Mulin

Neve ellenére a Piazza Tasso csak egy forgalmas kereszteződés. Éttermek, kávézók, szuvenírboltok (például Fattoria Terranova) és bárok (például a híres Bar Fauno) minden utcában és sikátorban találhatók. Sorrento leghíresebb költőjének, Torquato Tassónak is van szobra, aki állítólag itt talált ihletet verseihez. Érdemes ellátogatni a Malom-völgybe is, amely mindössze 10 perces sétára található a Tasso tértől.

A 13. században már hatalmas malmokban dolgoztak fel itt gabonát. A völgyet körülvevő romokat és a jellegzetes függőleges kőfalakat a mai napig megőrizték. Napjainkban a molnármesterség története keveredik a természet szépségével. A völgy a rondai El Tajo szakadékra emlékeztet. Mindkettő szakadék, mindkettőben folyó folyik át, és mindkettő lenyűgöző függőleges képződményekkel rendelkezik. A Malom-völgy azonban meghittebb, sűrű növényzet veszi körül, ami titokzatos aurát kölcsönöz neki.

Bellevue Syrene Hotel

A sziklák peremén, mint egy korona Sorrento tetején található a Bellevue Syrene Hotel és étterem. A lépcsőzetes murvafürtteraszok és a kobaltkék Tirrén-tengerre nyíló panorámás kilátás jellemzi ezt az ingatlant. Szobrok, régiségek, dizájner bútorok és egy mennyei kert is várja a vendégeket. Tele van buja növényzettel és színes virágokkal. Bokrokkal körülvéve antik stílusú mellszobrok találhatók.

Enyhe tengeri szellő fújt a levegőben, a háttérben pedig időnként egy-egy motorcsónak siklott a víz sima felszínén. Egy 5 csillagos szálloda elriaszthat az áraival (főleg főszezonban!), ezért úgy döntöttünk, hogy ebédelni megyünk ide. Figyelembe véve az ételek minőségét, a dekorációt és a kiszolgálást, az étteremben és a kávézóban az árak egyáltalán nem túlzóak. Legnagyobb örömünket a sorrentói desszertben leltük – Delizia al Limone, szó szerint „citromos édesség” volt. Finom, kupola alakú, szivacsszerű piskótára limoncello likőr alapú szirupot csepegtettek. Az édességét citromkrém adja, amellyel leöntik, illetve megtöltik a piskótát. Gyakran meghintik citromhéjjal. Nem csoda, hiszen Sorrentót a citromok városának hívják.

SS 163 út

A part mentén halad, magas sziklák között kanyarog, és egyre látványosabb kilátást kínál. További „látványosság”, amely kissé megtöri az amalfi idillt, a gyakori dudálás. Az út olyan keskeny, hogy a járművezetőknek jelezniük kell, ha kanyarhoz közelednek, hogy helyet hagyjanak nekik.

Időről időre számos kilátópont mellett haladunk el. Érdemes ezeknél megállni, egyrészt azért, mert a kilátás lenyűgöző. Másodszor, vannak olyan standok és büfék, ahol friss élelmiszereket, helyi kézműves termékeket vagy a part mentén híres specialitásokat árulnak. Kerámiát, granitát, gelatót, limoncellót, citromos desszerteket és még citromot is találhat. Itt találkozhat helyi emberekkel, akik szívesen megosztják az Amalfi-part mindennapi életének titkait.

Az egyik ilyen stand tulajdonosa, Salvatore igazi híresség. Szeret turistákkal beszélgetni, sőt segít nekik videókat készíteni és fotózni is, ahol a standja áll a középpontban. Az állvány igazán szemet gyönyörködtető a friss gyümölcsök, zöldségek és dekorációk színeivel. De Salvatore maga az, aki legendássá vált, és miatta jön ide annyi utazó. Sőt, ahogyan maga a tulajdonos is büszkélkedhet, az ő standja a leginkább Instagram-kompatibils az útközben látható standok közül, és nagyszerű kilátás nyílik Positanóra.

Positano
Positano © Martyna Górna

Positano

A pasztellszínű házak meredek sziklákhoz tapadnak, és azt a benyomást keltik, mintha a Tirrén-tengeren lógnának. Ez egy olyan kép, amely a világ minden tájáról vonzza a hírességeket és turistákat. A hírességek körében való népszerűsége miatt Positano fő (és valószínűleg egyetlen) hátránya az árai. Jó mód a spórolásra, ha a közeli városban foglal hotelt. A Minorit választottuk, ami Madeirára emlékeztetett. Positanóból 40 percnyi autóút következett (ismét) kanyargós utakon, csodálatos kilátással.

Maga Positano kicsi, és turisták ezrei, ha nem tízezrei koncentrálódnak körülötte. Ennek eredményeként Positano mozgalmasabbnak tűnik, mint Sorrento. Ennek ellenére úgy döntöttünk, hogy lassú módban ellátogatunk a világ eme varázslatos szegletébe, és belekóstolunk a semmittevés édességébe. A helyi konyha megkóstolására és a tengerpart megcsodálására koncentráltunk.

Houses in Positano
Houses in Positano © Martyna Górna

Chiesa di Santa Maria Assunta

Kerámiák, amelyek úgy néznek ki, mint a jeges keksz? Majolika, olasz fajansz a 12. és 13. századból – színes és kézzel díszített. A Santa Maria Assunta kupoláját majolika borítja. A mintát sárga, zöld és kék csempék alkotják, amelyek a kék égen csillognak. A templom előtti térről látható az épület homlokzata és a 13. századi harang, a kupolához pedig egy kicsit feljebb kell lépni. A Santa Maria Assunta templom a fekvése miatt is híres nevezetesség. Positano központjában található, a szikla szélén, nem messze a fő strandtól.

Marina Grande és Fornillo Beach

Kilátás egyenesen egy képeslapból? Itt van. A 300 méter hosszú strand mentén, szinte szemben a Li Galli szigetvilággal, számos étterem és bár található, valamint a híres Music On the Rocks diszkó. A strand a város társasági életének központja lett, ahol a helyiek turistákkal és világhírességekkel találkoznak. A Marina Grande két fizetős úszóterülettel rendelkezik napozóágyakkal, napernyőkkel és egyéb létesítményekkel. A kikötő oldalán egy ingyenes terület is található, ahol csónakot bérelhet Caprira vagy meglátogathatja a közeli öblöket.

Mi van, ha egy intimebb és békésebb helyet szeretne? Kövesse a festői utat Marina Grandétól Fornillo strandjához. Csendesebb, kevésbé zsúfolt és ugyanolyan szép. A strandot sziklák veszik körül, és a víz még türkizebb, mint a fő strandon.

Tengerparti kilátás
Tengerparti kilátás © Martyna Górna

Tengerparti kilátás

A leglenyűgözőbb dolog Positanóban természetesen a tengerpart. Positanóban az volt a célunk, hogy telítődjön a szemünk a tornyosuló, színes házak egyedülálló látványával. Ennek a helynek a fenségét azonban távolról lehet a legjobban értékelni. Az egyik lehetőség a hajókirándulás, különösen este vagy naplementekor. Napközben érdemes ellátogatni egy étterembe vagy bárba, ahonnan megcsodálhatjuk a tengerpartot teljes pompájában. A Li Galli bár, amelyet választottunk, kedvelt hely ilyen kilátással. Képzelje el: finom olasz tészta és limoncello, Positanóval a háttérben. Mit kívánhatna még?

Kívánhatna több időt Amalfi hangulatának átélésére. Mindössze 3 napunk volt, hogy felfedezzük ezeket a bájos helyeket, ezért autót kellett bérelnünk. A helyiekkel beszélgetve megtudtuk, hogy itt tökéletesen működik a tömegközlekedés. Ezért lehetőség van Amalfi meglátogatására busszal, különösen, ha több ideje van. A part menti városok kicsik. Nem kell több 1-2 napnál ahhoz, hogy átérezzük a hangulatukat és megnézzük a legfontosabb helyeket. Ha tovább maradhatnánk, inkább menjünk más városokba, például Ravellóba vagy Salernóba.


FAQ

Instagram

Egy konkrét helyet keres?